skip to Main Content

Aikido för ungdomar

Är du ny hos oss anmäler du dig på formuläret här.

Där fyller du i namn och kontaktinformation samt vilken grupp anmälan avser (skriv gärna fler e-postadresser om du vill!). Var noga med att du skriver rätt personnummer!

Vi har även en intensivdag för nybörjarungdomar mellan 15 och 19 år lördagen den 22 augusti. Klicka här för mer information och anmälan.

Du betalar till föreningens bankgiro och är därigenom anmäld. I avgiften ingår även en försäkring från Riksidrottsförbundet. Är man flera barn/ungdomar från samma familj får man syskonrabatt på 250 kr.
För förälder som tränar i vuxengrupp och barn som tränar i barn/ungdomsgrupp ges familjerabatt på 200 kr.

Aikido för ungdomar

Vi har två ungdomsgrupper på Riai. Grupp 4, 13-15 år, och grupp 5, 15-19 år. Grupp 4 ingår i Unga Riais graderingssystem och har egna träningstillfällen två gånger per vecka. Grupp 5 är mer flytande, eftersom de kan tillhöra både ungdomsgruppen och vuxengruppen.

Vad man som ungdom vill ha ut av träningen varierar från person till person. För vissa individer krävs det ett högt tempo med mycket fallteknik och för andra krävs det först och främst social samvaro. En del vill ha effektiva tekniker och andra vill fokusera på vapenträningen. En del vill och behöver träna med vuxna, andra vill och behöver träna med de som är yngre eller jämnåriga. Det viktigaste är att placera den som vill börja i rätt grupp så att de kan utvecklas i den takt som de själva behöver. Hör av dig till oss om du är osäker så hjälps vi åt att hitta rätt!

Hur går det till?

Vi börjar varje träning med uppvärmning och fallträning, och gör därefter över till teknikträning. Vi arbetar med jo (trästav) och bokken (träsvärd) och ibland annan rekvisita. Teknikerna som utövas med ungdomar är de samma som för vuxna förutom en viss teknikanpassning där ett signalsystem vid tekniker som bryter mot t.ex handleder används (för att skydda ej färdigvuxna leder).

Effekter av träningen är att man får ett mentalt fokus och kan koncentrera sig bättre i sin vardag, blir fysiskt starkare och får bättre självkänsla.

Att träna aikido innebär att träna på förhand uppgjorda former. Självklart kan man använda principer i traditionell aikido i många sammanhang, såsom konflikthantering och självskydd. Det är viktigt att skilja på aikidoträning i dojon som bygger på överenskommelser och dess tillämpning i specifika situationer. Vi har inga tävlingar.

Tider

Grupp 4:
Bas & fortsättare: tisdagar kl 17.30-18.45 (varav 30 min bukiwaza)
Bas & fortsättare: torsdagar kl 17.00-18.00 (delad matta med grupp 3)

Grupp 5:
Bas: Tisdagar kl 17.30-18.45 (delad matta med grupp 4)
Bas & fortsättare: ”Vägen till shodan” Torsdagar kl. 19.00-20.00 (delad matta för bas & fortsättare)
Bukiwaza: måndagar kl 18.15-19.15 (med ordinarie vuxengrupp)

Många i grupp 5 tränar också på de ordinarie vuxenpassen.

På torsdagar har vi cross-fit för alla som vill vara med kl 18.15-18.45

Träningskläder

Enkla träningskläder räcker de första veckorna, byxor och tröja med långa ärmar. Vi uppmanar dock alla att köpa en dräkt så fort så möjligt, dels för att det är mer ändamålsenligt med dräkt, dels för att det är en viktig identitetsskapande faktor att ha en riktig gi (träningsdräkt) på sig. Träningen sker barfota så det är viktigt att du tvättar fötterna innan träningen.

Back To Top